Julekjolen & tilbehør

Tross julemarsipan i butikken, er det for de fleste (heldigvis) for tidlig å tenke på jul og julehandel. Julestria begynner tidligere og tidligere hvert år, og selv om det er mye kos forbundet med førjulstida, er det greit å vente til 1. desember.

Unntaket er for strikkerene som planlegger å gi bort hjemmestrikkede julegaver eller skal strikke juleantrekket.

img_0210

I fjor fikk jeg teststrikke Eiras drømmekjole for flinke Janne.

På overdelen brukte jeg hvit Drops Extra Fine Merino. Kjolen har en artig konstruksjon da hjerteranken rundt midjen strikkes aller først, deretter plukkes det opp til masker og første del av bolen strikkes. Jeg er svak for glattstrikket bol og ermer med strukturstrikk. Dessuten synes jeg denne overdelen sitter utrolig pent over skuldrene.

img_0438

img_0244

Jeg hadde ett nøste med Pickles Merino Tweed som ble kjøpt en gang bare fordi jeg elsker fargen. Den hadde foreløpig fått ligge i fred på garnlageret, men jeg synes den passet så bra til selve kjoleskjørtet. Liker godt å kombinere ulike garnkvaliteter også. Skjørtet strikket jeg med ekstra vidde og ett nøste passet perfekt til frøkna mi.

img_0317

0e03e714-d184-4d1d-bfc0-ab7b101132de

Godt fornøyd med resultat ble både mottager og jeg. Utrolig fin passform og akkurat passe med detaljer.

Janne produserer den ene oppskriften etter den andre, og nettbutikken hennes www.becharmedavjmhk.tictail.com er verdt et besøk.

En annen kjole jeg falt veldig for, var Frost fra boken «Barnestrikk fra paelas». Det er noe med ensfarget strukturstrikk.. klarer ikke å motstå det.

img_0340

Denne strikket jeg i Babysilk fra Du store alpakka. Lyseblått til skjørtet, og hvit med glitter til overdelen. Til glede for store og små damer, kan man også strikke med litt bling for å markere midjen. Det er klart vi må ha med det og!

img_0421

img_0002

Vi elsker den!


Paelas har også designet en bolero, som kan være god å ha utover vinteren.

img_7965

Paelas fuskepels er kjappstrikket i Fur og Babysilk fra Du Store Alpakka, og passer ypperlig over julekjolen.

Ønsker du noe lett som kan dekke skuldrene, kan jeg også anbefale Wendys cape  fra @surrehue.


img_8614

Håper du ble litt inspirert!

Victoria

Legg igjen en kommentar