Klassisk Smock Cardigan av @petiteknit

Mange uker deilig sommerferie er straks avsluttet, og vi skal sakte men sikkert i gang igjen med hverdagen. Bloggen tok også en uplanlagt sommerferie, men prosjektene har det vært mange av. Norun og jeg gleder oss til å vise frem etter hvert.

Jeg fikk være med og teststrikke Klassisk Smock Cardigan av Mette som står bak @petiteknit Jakken ser forholdsvis avansert ut, men strikketeknikken er enkel når man kommer inn i det. Jeg valgte å strikke i Sandnes Alpakka Ull som er et nytt garn bekjentskap for meg. Garnet og oppskriften pakket jeg ivrig med meg til Kypros, men jeg fant raskt ut at kombinasjon 45 graders hetebølge og alpakka fungerte dårlig. Det ble noen omganger i air-condition, men pinnene fikk ikke skikkelig fart på seg før vi kom tilbake til Norge.

img_2753Noen timer i bil og godt, mykt garn strikket på pinne 4,5 gjorde at bolen vokste raskt. Oppskriften er godt beskrevet og lett forståelig.

img_2917Lengde på bol og ermer er lett å tilpasse om man ønsker kortere eller lengre.

Jeg blir alltid veldig motivert når ermer og bol havner på en pinne! Jeg var spent på å strikke forkortede rader til halsutringningen, men det synes jeg fungerte veldig bra. Jeg brukte metoden «German short rows» som jeg synes fungerte utmerket på både rette og vrange masker. (Hva hadde vi gjort uten YouTube, dere?)

img_2974

Jeg vet at mange gruer seg til å feste alle tråder og sy på knapper, men jeg skal innrømme at jeg synes det er ganske så hyggelig! Det er noe med det å glede seg over at plagget er straks klart til bruk. Jeg valgte ganske enkle treknapper da jeg synes strukturmønsteret er i øyenfallende nok.

img_3011

Gleder meg veldig til å ta i bruk denne utover høsten 🌸

@mammastrikk og www.lykkelighandel.no  har en samstrikk på denne fine jakken nå. Søk opp «Klassisk smock/Carls cardigan samstrikk» på Facebook og bli med!

Oppskriften finner du hos www.petiteknit.com

 

Victoria

2 kommentarer om “Klassisk Smock Cardigan av @petiteknit

Legg igjen en kommentar